Az e-mail marketing továbbra is az egyik legerősebb, költséghatékony marketingeszköz. A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy a márkák 37%-a többet költ e-mail marketingre, hogy fel tudja venni a kapcsolatot a több mint 4 milliárd napi e-mail felhasználóval. Ám, mint minden típusú marketingstratégiánál, az eredmények sosem maguktól értetődőek - fontos tudni, hogyan mérhetjük az e-mail kampányok eredményességét.
Az e-mail marketing minden elköltött 1000 forint után lenyűgöző, 36 000 forintos megtérülési arányt nyújt. Ezek az eredmények azonban temérdek piac- és közönségkutatás, tartalomoptimalizálás és a teljesítmény gondos szem előtt tartása eredménye. Profi listaépítés, e-mailmarketing-mérőszámok nyomon követése és a kampányok a tanultak alapján történő javítása révén hasonló eredmények érhetőek el!
Nézzük meg, hogyan mérhető egy e-mail marketingkampány sikere, hogy idővel tovább lehessen fokozni az erőfeszítéseket.
Miért érdemes mérni az e-mail kampányok sikerességét?
Az e-mail marketing eredményeinek önmagukért kell beszélniük, igaz? Egy kampány kiküldése után az értékesítés növekedése alapján biztosan tudni lehet, hogy a kampány sikerrel járt-e.
Ez az egyik módja a siker mérésének. De az eladások önmagukban csak egy kis részét adják egy sokkal nagyobb perspektívának. Nem minden e-mail kampány célja az azonnali értékesítés.
Az olyan tényezők, mint a megnyitások száma, az átkattintások száma és a soha ki nem kézbesített e-mailek száma mind befolyásolják a sikert. Segítségükkel pontosan meghatározhatók azok az apró nüanszok, amelyek megkülönböztetik egymástól a kampányok hatékonyságát.
Ha összekapcsoljuk a rendelkezésünkre álló információkat, akkor jobb képet kapunk arról, hogyan javíthatjuk az egyes kampányokat, hogy a lehető legjobbá tegyük őket.
Az e-mail kampányok teljesítményének mérése: 9 e-mail marketing KPI
A mai eszközök és analitika minden eddiginél egyszerűbbé teszi az e-mail kampányok hatékonyságának mérését. Marketingesként az a feladat, hogy kiválasszuk a megfelelő mérőszámokat és kulcsfontosságú teljesítménymutatókat (KPI), amelyekre figyelhetünk, és amelyekből tanulhatunk.
Íme néhány jó kiindulási pont, amely szinte minden e-mail kampányra vonatkozik.
1. Megnyitási arány
Az egyik legbeszédesebb e-mail elkötelezettségi mérőszám, a megnyitási arány azt méri, hogy hány címzett nyitja meg az e-mailt.
Ha 100 e-mailt küldtünk, és 20-an nyitják meg, akkor a megnyitási arány 20%.
A magas e-mail-megnyitási arány szoros kapcsolatot jelez a feladó és a címzett között. Valójában a feladó neve az elsődleges indok, amiért az e-maileket megnyitják.
Számos dolog befolyásolhatja az e-mailek megnyitási arányát, például a tárgysor, a küldés gyakorisága és az elküldés időpontja. Ezek a tényezők kihangsúlyozzák, hogy miért fontos megtanulnunk, hogy miként mérhetjük egy e-mail kampány sikerét. Ha többet tudunk arról, hogy mi segít a nagyobb megnyitási arány elérésében, akkor jobban optimalizálhatjuk az egyes kampányokat.
2. Átkattintási arány (CTR)
Az átkattintási arány (CTR) azt méri, hogy az e-mail marketing üzenetet kapó címzettek milyen gyakran kattintanak az üzenetben található linkre.
A magas CTR azt jelzi, hogy a címzettek érdeklődnek az e-mail tartalma iránt, és nagyobb valószínűséggel tesznek különféle lépéseket, például vásárolnak vagy feliratkoznak egy hírlevélre.
A magas CTR jól jelzi, hogy az e-mail marketingkampány sikeres, és érdemes folytatni. Ha a CTR alacsony, érdemes megvizsgálni, hogy miért, és pár dolgot megváltoztatni a jobb eredmény elérése érdekében.
A CTR-t számos tényező befolyásolhatja, többek között az e-mail tartalmának minősége, az ajánlat relevanciája a címzett számára és az e-mail időzítése. A megnyitási arányokhoz hasonlóan az e-mail marketingesek is felhasználhatják a CTR-adatokat kampányaik javítására, különböző tárgysorok, ajánlatok és kiküldési időpontok tesztelésével, hogy kiderítsék, mi működik a legjobban a célközönségüknél.
3. Konverziós arány
A konverziós arány az egyik legfontosabb mérőszám az e-mail marketingesek számára. Azt követi nyomon, hogy hány e-mail címzett hajtja végre a kívánt műveletet, például regisztrál egy webináriumra vagy vásárol.
Minden egyes e-mail kampánynak rendelkeznie kell egy konkrét céllal − azzal, amit szeretnénk, ha a címzettek az e-mail elolvasása után megtennének. Cél nélkül a konverziós arányt nehéz lehet nyomon követni.
4. Visszapattanási arány
A visszapattanási arány a sikertelenül kézbesített e-mailek százalékos arányát jelenti. Az emberek nem tudnak olyan marketingkampányokkal foglalkozni, amelyeket soha nem látnak, ezért a lehető legalacsonyabbra kell csökkenteni a visszapattanási arányt.
Az e-mail visszapattanásoknak két típusa van: az úgynevezett „puha” és a „kemény” visszapattanás.
A puha visszapattanás olyan e-maileket jelent, amelyeket azért küldenek vissza a feladónak, mert a címzett postafiókja megtelt vagy átmenetileg nem érhető el. Az e-mail feladója ezekben az esetekben tovább próbálkozhat az e-mail kézbesítésével. A kemény visszapattanás olyan e-maileket jelent, amelyeket azért küldenek vissza a feladónak, mert a címzett címe érvénytelen.
Ha magas a visszapattanási arány, akkor az e-maileket nagyobb valószínűséggel jelölik meg levélszemétként.
Az e-mail szolgáltatók olyan módszerekkel próbálják minél kisebbre csökkenteni a visszapattanó üzenetek számát, mint a címtisztítás és a visszacsatolási hurok, de ezek sem bombabiztosak. A visszapattanások megelőzése érdekében tartsuk naprakészen a címlistát.
Jó ötlet ellenőrizni a visszapattant e-mail címeket, hogy megtudjuk, miért pattantak vissza. Előfordulhat, hogy elírást vagy hiányzó @ jelet fedezünk fel, ami könnyen orvosolható. Így legalább eltávolíthatjuk a hibás e-mail címeket a listáról, hogy azok ne kerüljenek bele a többi e-mail marketing mérőszámba.
5. Leiratkozási arány
Nem mindegyik feliratkozó marad az e-mail listán. Ahhoz, hogy megtudjuk, hányan iratkoznak le a listáról, nyomon követhetjük a leiratkozási arányt.
Számos oka lehet annak, hogy valaki leiratkozik egy e-mail listáról. Lehet, hogy már nem érdekli őket a küldött tartalom, vagy túl sok e-mailt kapnak az adott feladótól, és csökkenteni szeretnék a forgalmat. Bármi legyen is az ok, ha valaki egyszer megnyomja a leiratkozás gombot, akkor örökre eltűnik.
Az e-mail leiratkozási arányok számos tényezőtől függően változhatnak. A Campaign Monitor adatai szerint az átlagos leiratkozási arány körülbelül 0,17%. Ez azt jelenti, hogy minden 1000 elküldött e-mailre 1-2 leiratkozás jut.
Az iparágtól függően elképzelhető, hogy az adott leiratkozási arány ennél magasabb vagy alacsonyabb. Az e-mail leiratkozási arányra vonatkozó elvárások helyes meghatározásának egyik módja, ha egy olyan platformot alkalmazunk, mint a Meltwater, amely iparági összehasonlító adatokat szolgáltat.
6. Email megtérülési arány (ROI)
Az e-mail marketing megkönnyíti a gyors megtérülést. Nagyon alacsony költséggel jár, és néhány kattintással akár több tízezer embert érhetünk el.
De annak ellenére, hogy az e-mail marketing költséghatékony, nem "ingyenes". Ezért a marketingeseknek mérniük kell a teljes megtérülési arányt.
Az e-mail ROI az a megtérülési arány, amelyet egy vállalat az e-mail marketingkampányai révén realizál. Ezt úgy lehet kiszámítani, hogy az email marketingből származó bevételt elosztjuk a kampány költségével.
Az email megtérülési ráta ismerete betekintést nyújt abba, hogy mennyire hatékonyak az email értékesítéssel kapcsolatos erőfeszítések. Ha azt tapasztaljuk, hogy az e-mail kampányok nem hoznak megfelelő megtérülést, akkor lehet, hogy változtatni kell a stratégián.
Egyéb elemek, amelyek hatással vannak az e-mail marketingre
A felsorolt e-mail mérőszámokon túl számos tényező befolyásolhatja az e-mail marketing rövid és hosszú távú sikerét.
Az egyik a tárgysor. Ez az egyik első dolog, amelyet a címzettek a postaládában látnak. Meg kell ragadni az olvasó figyelmét, és arra kell késztetni, hogy megnyissa az üzenetet.
Ideális esetben a tárgysor kevesebb mint 60 karakterből áll. Legyen rövid és konkrét − a rövidebb tárgysorok 75%-kal több kattintást eredményeznek!
Egy másik tényező a cselekvésre való felhívás. Tudassuk az olvasókkal, hogy mit tegyenek ezután. Ha sokan nyitják meg, de kevesen kattintanak rá, akkor érdemes egy másik CTA-t A/B tesztelni.
Az e-mail szegmentálás is segíthet jobb eredményeket elérni. A feliratkozói lista szegmentálása biztosítja, hogy csak releváns üzeneteket küldjünk a célközönségnek, ahelyett, hogy mindenkinek ugyanazt az üzenetet küldenénk.
Az egyes elemeket menet közben is tesztelhetjük, hogy lássuk, javíthatunk-e az e-mail kampány eredményein. A marketingmutatók valós idejű nyomon követése lehetőséget ad arra, hogy a marketingkampány minél több embert érjen el, és már a postaládában fontosnak tűnjön.