Blog

Hogyan készítsünk hatékony landing oldalt?

Írta: Boros Kornél
2023. Május 03.
Olvasási idő: 9 perc

Rémlik még, hogy gyerekkorunkban milyen jó móka volt a darts? Talán azért, mert ott voltak a céltáblák különböző pontszámú területei. Csak el kellett dobni a nyilat a tábla felé, és figyelni. A nyíl szinte biztosan eltalált legalább egy területet; már csak az volt a kérdés, hogy melyiket és hány pontot ér.

Felnőttként a nyíl már jóval gyakrabban téveszt célt, és elkerüli a kívánt területeket.

A vállalkozások szemszögéből a marketing landing oldal nélkül olyan, mint a darts a céltáblák nélkül − eléggé kiszámíthatatlan és gyakran frusztráló élménnyé válik.

A landing oldalak útmutatóként szolgálnak, amelyre az ügyfeleknek szükségük van ahhoz, hogy a konvertálással − a céltáblák eltalálásával − a pályán maradjanak. Szükség van rájuk, ha el akarjuk érni a marketingcélokat. Ezért ebben az útmutatóban mindent megtárgyalunk, amire ahhoz van szükség, hogy remek landing oldalt tudjunk készíteni a vállalkozás számára, és optimalizáljuk őket a konverzió elérése érdekében.

Mi az a landing oldal?

A landing oldal, amelyre a látogató egy ajánlatra vonatkozó felhívásra (CTA) kattintva érkezik ("landol"). Az ajánlat lehet bármi (például egy termék, kupon, ingyenes útmutató vagy bemutató), a CTA pedig bárhol elhelyezhető (például egy Google-hirdetés vagy egy hírlevélre való feliratkozási gomb közvetlenül a főoldalon).

A landing oldal specifikusan az ajánlatra vonatkozik, és több olyan részletet tartalmaz, amelyre az illetőnek szüksége van ahhoz, hogy határozott döntést hozzon.

A landing oldal jelentősége

A landing oldalak nem csak fontosak, hanem egyenesen nélkülözhetetlenek. Úgy tervezték őket, hogy javítsák a konverziót, amely végső soron az egyik legfontosabb mérőszám. Mégis hogyan? Nos, ha valaki rákattint egy termékhirdetésre, és a vállalkozás honlapjára érkezik, túl sok információt és választási lehetőséget kap.

Ha azonban a címzettek egy hatékony landing oldalra kerülnek, amely csak az adott termék jellemzőit és előnyeit írja le, egy gombbal vagy űrlappal, amellyel közvetlenül az ajánlatot érhető el, akkor jóval nagyobb eséllyel váltanak át. Ez azt jelenti, hogy a landing oldalak a következőkhöz vezetnek el:

  • Több lead és értékesítés: A magasabb konverziós arányok több vásárlást, regisztrációt, ingyenes próbaverziót jelentenek. Valójában a több mint 30 landing oldallal rendelkező vállalkozások 7x több leadet generálnak, mint azok, amelyek kevesebb mint öt landing oldallal rendelkeznek.
  • Jobb megtérülés: Akár hirdetésekre, weboldalára, e-mail szolgáltatásra vagy valami másra költünk, ugyanazért az árért cserébe jobb eredményeket érhetünk el − csupán a felhasználó által meglátogatott URL megváltoztatásával.

De nem csak erről van szó. Ha az ebben az útmutatóban található tippek segítségével optimalizáljuk a landing oldalakat, akkor a következőket érhetjük el:

  • A márka hitelességének javítása: Legyen szó influenszerek ajánlásáról, partneri jelvényekről, véleményekről vagy statisztikákról, a landing oldalakon használt bizalmi jelek növelik a hitelességet, függetlenül attól, hogy a felhasználó ténylegesen konvertál-e.
  • Emlékezetes élmény létrehozása: Mivel a landing oldalak az ajánlatra, sőt a felhasználóra összpontosítanak, a szöveg, a képek és az üzenetek nagymértékben testre szabottak, így személyre szabott és emlékezetes élményt nyújtanak.

Röviden, a landing oldalak minőségi élményt nyújtanak a látogatók számára, és az egyes felhasználók igényeinek megfelelő, célzott üzenetekkel segítik elő a konverziót.

Landing oldalak kontra weboldalak

A landing oldal és a weboldal közötti különbség megértése zavarba ejtő lehet, mivel különböző módon lehet landing oldalakat létrehozni a vállalkozás számára. Leggyakrabban tartalomkezelő rendszer (például a WordPress) segítségével hozhatunk létre a landing oldalakat. Ebben az esetben a landing oldal a weboldal egyik aloldala; a weboldal domainjén érhető el.

Más vállalkozások marketingautomatizálást használnak (például Marketo) a landing oldalak létrehozásához. Ebben az esetben a landing oldal valójában nem a honlap domainjének része, hanem egy aldomainen található. Tehát ahelyett, hogy a landing oldal a weboldal.hu/termek/ címen lenne, például a termek.weboldal.hu címen található.

Míg a honlap a vállalkozására vonatkozó összes információt tartalmazza, addig a landing oldal csak az adott ajánlatra vonatkozó adatokat ismerteti.

A landing oldalak típusai

Legalább olyan sokféle landing oldaltípus létezik, mint ahány ajánlat. Vannak például eseményekre, webináriumokra, termékekre, hírlevélre való feliratkozásra szolgáló landing oldalak, és még hosszan sorolhatnánk. Általánosságban azonban minden landing oldal két kategóriába sorolható: a leadgeneráló és az átkattintást szorgalmazó típusok.

Leadgeneráló landing oldalak

A leadgeneráló landing oldalak esetében az ajánlat nem a végtermék vagy szolgáltatás, hanem olyasmi, ami magasabb szinten helyezkedik el, mint például a feltételesen hozzáférhető tartalom. Azzal, hogy a látogató megadja elérhetőségi adatait az ajánlat megszerzéséhez, a látogatóból lead lesz, aki ezután már nyomon követhető telefonon vagy e-mailben, így terelgetve őt a vásárlóvá válás felé.

A leadgeneráló landing oldalon a felhasználók közvetlenül az oldalon találnak egy űrlapot az ajánlat igénylésére. Az űrlap kitöltése után egy köszönőoldalra kerülnek, amely megerősíti a következő lépéseket − például azt, hogy valaki személyesen veszi majd fel velük a kapcsolatot, hogy az útmutatót elküldték a postaládájukba, vagy hogy egy gombra kattintva letölthetnek egy fájlt.

A leadgeneráló landing oldalakat leggyakrabban a B2B vállalkozások vagy azok használják, amelyek nagy értékű termékeket kínálnak, valamint az e-kereskedelmi vállalkozások, amelyek az e-mail címlistájukat szeretnék bővíteni.

Átkattintást lehetővé tevő landing oldalak

Az átkattintást célzó oldalak esetében nincs űrlap a weboldalon. Az oldal az ajánlat jellemzőinek és előnyeinek ismertetésére szolgál, és amikor a felhasználó rákattint a CTA gombra, az egy új oldalra vezeti, ahol megkapja az ajánlatot. Az átkattintásos landing oldalakat jellemzően az alsó szintű ajánlatok vagy eladások esetében használják, ahol a második lépés a fiók létrehozására szolgáló portál, az alkalmazásbolt vagy a fizetési ablak.

Az átkattintásos landing oldalakat általában az e-kereskedelmi és SaaS vállalkozások használják, de persze ez nem törvényszerű.

A landing oldal létrehozása előtt

Most, hogy már tudjuk, miért van szükségünk landing oldalakra, itt az ideje, hogy elkezdjük létrehozni őket. Mielőtt azonban elkezdenénk a több mint 41 landing oldalt létrehozni, hogy megszerezzük azt a 600 leadet, van egy kis házi feladat, amelyet el kell végeznünk. Ahhoz, hogy ezek az oldalak céltudatosak, hatásosak és konkrétak legyenek, fel kell tennünk magunknak a következő kérdéseket:

  • Mi a célkitűzés? Egy ideális világban mit tennének a látogatók, amikor elérik a landing oldalt? Vásárolnának valamit? Kitöltenének egy űrlapot? Félredobnák a billentyűzetet, elővennének egy szájharmonikát, és eljátszanának egy kedves blues-betétet? Minden stratégia első lépése a célok meghatározása. Meg kell határozni a konverziókat, mielőtt nyomon követhetnénk a konverziókat.
  • Kik alkotják a célközönséget? Nem csak az általános célpiacot, hanem azt is, hogy kik azok, akiket ezzel a konkrét kampánnyal el szeretnénk érni? A hűséges ügyfelek más üzeneteket igényelnek, mint a hírlevélre feliratkozók vagy a kéretlenül megszólított ügyfelek. Minél jobban ismerjük a célközönséget, annál jobban tudunk rezonálni a landing oldal szövegére.
  • Hogyan érhető el a landing oldal? Az, aki egy Google-hirdetésből érkezik a landing oldalára, másként gondolkodik, mint az, aki e-mailből, közösségi oldalról vagy bannerhirdetés révén jut el odáig. Tartsuk ezt szem előtt, amikor a kreatív és üzenetküldő anyagot elkészítjük.
  • Kik a versenytársak? Valójában ez három kérdésből áll: kik ők, hogyan érnek el sikereket, és hogyan lehetne lemásolni azt? Az utánzás a hízelgés legőszintébb formája, így, ha a versenytársak olyasmit tesznek, ami működik, akkor érdemes hasonlóképpen eljárni. Ők (valószínűleg) megköszönik majd.

Jól konvertáló landing oldalak írása

Miután megválaszoltuk az alapvető, kérdéseket, itt az ideje, hogy megírjuk a remek, meggyőző landing oldalakat. A landing oldalaknak rendelkezniük kell frappáns főcímmel, olvasható szöveggel, egyértelmű cselekvésre való felhívással és egy stratégiai jelentőségű köszönőszöveggel. Pár tipp a megírásukhoz:

1. Kezdjük egy vonzó ajánlattal

A kínált termék vagy szolgáltatás természetesen a legnagyobb értéket képviselő ajánlat. De ha leadeket szeretnénk szerezni, gondoskodnunk kell arról, hogy legyen egy „leadmágnesünk”: valami, amiről a közönségünk úgy érzi, hogy megéri átadni az elérhetőségeiket. Ez lehet egy kiváló minőségű útmutató, egy informatív webinárium, vagy akár egy árengedmény az első megrendelésre.

2. Egy erős főcím létrehozása

Egy erős címsor különböző formákat ölthet, a landing oldaltól, az ajánlattól és az azt megelőző CTA-tól függően. Bizonyos esetekben megegyezik a hirdetés főcímével, hogy a lehető legzökkenőmentesebb legyen az élmény, és biztosítsa az üzenet a címmel való egyezését. Ez különösen fontos a Google Ads minőségi pontszámának szempontjából.

Más esetekben valami kreatívabbra vagy szuggesztívebbre van szükség, hogy megragadjuk az olvasó figyelmét és érzékeltessük a márka saját stílusát. Ebben segíthetnek ezek az érzelmekre ható szavak és kifejezések.

Ettől függetlenül a főcímnek választ kell adnia arra az egyetlen kérdésre, amelyet a felhasználók feltesznek: Mit kapok érte? Ha kétség merülne fel, az előnyökre összpontosító főcím egy jó kezdőlépés. Mindig van lehetőség A/B tesztelésre és iterálásra.

3. Tömör és megnyerő szövegek írása

Az eladható szöveg világos, tömör, hiteles és meggyőző.

  • A közérthető szöveg olyan egyszerű, társalgási nyelvezetet használ, amelyet az ügyfelek is használnak. Könnyen olvashatónak és megfelelő információs hierarchiával szervezettnek kell lennie. Körülbelül nyolc másodperc áll rendelkezésére, hogy meggyőzzük a felhasználókat az oldalon maradásról, ezért elengedhetetlen, hogy a látogatók egy gyors pillantással meg tudják ragadni az ajánlat lényegét.
  • A tömörség azt jelenti, hogy gyorsan a lényegre térünk. Kizárólag azokat a lényeges információkat kell közölni, amelyek tájékoztatják és érdeklik a célközönséget. Alul bármikor további részleteket adhatunk hozzá legyezőstílusú GYIK formájában.
  • A hiteles szöveg inkább tényeket, mint véleményeket használ, és bizalmi jeleket tartalmaz, amelyekre mindjárt rátérünk.
  • A meggyőző szöveg a funkciók és előnyök megfelelő keverékét jelenti, de erőteljes szavakat is használ.

4. Egy űrlap hozzáadása

Ha lead-generáló landing oldalt szeretnénk létrehozni, akkor hozzá kell adnunk egy leadgyűjtő űrlapot. Az űrlapnak elegendő információt kell rögzítenie ahhoz, hogy személyre szabottan követhesse a további lépéseket, de nem szabad olyan sok adatot kérnie, hogy a kitöltés plusz időt vagy gondolkodást igényeljen. Ökölszabályként legfeljebb hét, vagy annál kevesebb mezőt érdemes megadni. A név és az e-mail cím elkérésével könnyen vékony jégre tévedhetünk. Telefonszámot csak akkor kérjünk el, ha szükséges. Ezután további adatokra lehet szükség a leadek minősítéséhez vagy pontozásához.

5. Utánkövetés egy köszönő szöveg segítségével

A köszönőszöveg használata alapvető fontosságú. Egyrészt megerősíti a látogató számára, hogy minden szükséges lépést megtett. Emellett tartalmazza az ajánlat megszerzéséhez szükséges utasításokat is, például azt, hogy a felhasználó ellenőrizze a postaládáját, vagy akár közvetlenül ezen az oldalon egy gombra kattintva letöltheti az adott médiatartalmat. Végül pedig a köszönőszövegeket arra is használhatjuk, hogy a látogatókat más forrásokhoz vagy akár egy alacsonyabb szintű ajánlathoz vezessük át.

A landing oldalak konverzióra való optimalizálása

Kövessük a fenti lépéseket, és máris elkészülhet a jó landing oldal. Ha betartjuk a fenti és az alábbi tippeket, akkor egy remek landing oldalt kapunk, amely sikeresen konvertál. Így optimalizáljuk a landing oldalakat konverzióra:

1. Egy célkitűzés, egy CTA

Általánosságban elmondható, hogy minden landing oldalnak egy célkitűzése és egyetlen CTA-ja kell, hogy legyen. Az oldalon található további linkek - mint például a navigációs linkek, a láblécben található linkek vagy a közösségi oldalakon való megosztásra szolgáló gombok - mind másodlagos CTA-ként szolgálnak, amelyek csökkentik annak esélyét, hogy a felhasználó megtegye azt, amit szeretnénk, hogy megtegyen. Távolítsuk el ezeket, vagy minél kevesebbet használjuk őket.

Ha a landing oldal terjedelmes, több CTA-t is elhelyezhetünk, amelyek mind ugyanarra az űrlapra vagy célpontra mutatnak, akárcsak az alábbi példában. Figyeljük meg azt is, hogy a fő navigációs elemeket eltávolítottuk az oldalról, így a felhasználónak csak egy lehetőség áll rendelkezésére.

2. Tartsunk mindent tisztán és szervezetten

Ahogy fentebb említettük, a landing oldalon található információkat úgy kell rangsorolni, hogy a legfontosabb elemek a hajtás felett (vagy mielőtt a felhasználónak görgetnie kellene) láthatóak legyenek, mint például a CTA, a legfontosabb előny(ök) és az értékajánlat. A többi információt szervezett, áttekinthető módon kell bemutatni, sok vizuális elemmel kiegyensúlyozva (az F és Z sémák sokat segíthetnek). Ha SEO-optimalizálás céljából optimalizálunk, fontoljuk meg a füles, legördülő vagy legyező stílusú funkciók használatát a további szövegek beillesztéséhez anélkül, hogy túlzsúfolnánk az oldalt.

3. Bizalomjelzések használata

Ezek kulcsfontosságúak a landing oldal konverziója szempontjából, és sokféle változat létezik.

Ügyfél-ajánlatok: Húzzuk ki az idézeteket az ajánlásokból és esettanulmányokból, vagy illesszünk be vásárlói véleményeket.

Influencerek jóváhagyásai: Ha a titoktartás nem jelent gondot, akkor illesszük be a terméket vagy szolgáltatást használó ismert márkák logóit, vagy influenszerektől származó idézeteket.

Adatok: Itt rengeteg lehetőség van, például "több mint X ötcsillagos Google-értékelés", "X ügyfél megbízik benne" vagy "több mint x generált lead/megtakarított pénz".

Díjak és elismerések: Vannak partnerségi vagy tanúsítási jelvényei? Bármilyen harmadik féltől származó elismerés vagy díj segít a bizalomépítésben, beleértve azt is, ha a termék vagy szolgáltatás csupán egy kiadványban szerepel, vagy döntős, még akkor is, ha nem nyert.

4. A landing oldalak minőségbiztosítása

Mielőtt élesítenénk a landing oldalt, menjünk végig a folyamaton úgy, mintha mi magunk lennénk a felhasználók. Olvassuk el az oldalt teljes egészében, töltsük ki az űrlapot, és győződjünk meg arról, hogy a megfelelő köszönőszöveg töltődik be, és az ajánlat átadásra kerül. Ha be van állítva a nyomon követés, győződjünk meg róla, hogy az információ bekerül a CRM rendszerünkbe vagy adatbázisunkba. Ismételjük meg ezt a folyamatot a mobileszközökön is.

5. Mobileszközökre történő optimalizálás

Ha már itt tartunk, győződjünk meg arról, hogy a landing oldalak ugyanolyan jól néznek ki és működnek asztali számítógépen, mint mobiltelefonon. Előfordulhat, hogy az oldalon kell finomításokat elvégezni, hogy a tartalom másképp jelenjen meg a mobileszközökön.

6. A/B tesztelés

A landing oldalnak számos olyan összetevője van, amelyek befolyásolják a felhasználók viselkedését. A főcím, a használt kép, a gombok színei, sőt, még a gombok szövegének is van jelentősége. Rendszeresen teszteljük a landing oldalakat, hogy kiderítsük, mi működik és mi nem.

Kezdjünk el már most hatékony szöveget írni

Most már minden rendelkezésre áll, ahhoz, hogy olyan landing oldalt hozzunk létre, amelyek jól konvertálnak. Befejezésül foglaljuk össze a lépéseket, amelyekkel kiváló landing oldalakat írhatunk, és azokat konverzióra optimalizálhatjuk:

  1. Kezdjünk egy vonzó ajánlattal
  2. Készítsünk egy erős, előnyökre összpontosító főcímet.
  3. Használjunk tömör, meggyőző, hiteles szövegeket.
  4. Adjunk hozzá egy egyszerű űrlapot
  5. Köszönőszöveg hozzáadása
  6. Legyen egyetlen célkitűzés és mindössze egy CTA
  7. Tartsuk fenn a megfelelő információs hierarchiát
  8. Használjunk bizalmi jeleket
  9. Ellenőrizzük a landing oldalak minőségét
  10. Optimalizáljunk mobileszközökre is
  11. Rendszeresen futtassunk A/B teszteket
ÜGYFELEINK, AKIK BÍZTAK BENNÜNK.
Billingo
DPD
Főtaxi
Start-garancia
Allianz
Bankmonitor
Spar
Bib
Fővárosi vízművek
Goodwill
Sprinter
Cib bank
Mediaworks